Sabtu, 26 Desember 2009

Tulahan : Cara mudah kanak -kanak cepat membaca

Salam,


Minggu lepas, penulis buat satu program klinik cepat baca untuk kanak-kanak 4 hingga 6 tahun. Betulkah boleh cepat baca?. Boleh, kalau kanak2 ini praktik cara penulis di rumah dengan bimbingan ibu atau bapa.

Penulis buat program ini bukan untuk dapatkan duit kerana program ini percuma tapi penulis nak sebarkan ilmu kepada ibu bapa yang hadir.

Selain itu, penulis nak promosi PASTI yang baru hendak dibuka kepada ibu bapa yang hadir. Penulis cadang kepada Pengarah PASTI Parit Buntar dan dia setuju buat.

Dua tahun lepas, penulis ada buat kursus kepada guru2 PASTI Parit Buntar dan Bagan Serai supaya mereka dapat gunakannya semasa ajar kanak2 PASTI.

Kali ini, penulis minta guru2 PASTI bantu jadi fasilitator kepada peserta program. Bila penulis tanya beberapa orang guru PASTI, adakah mereka guna cara penulis. Mereka kata guna dan lebih mudah dibanding dengan kaedah biasa yang mereka tahu.

Kaedah yang penulis guna ini bukan penulis ciplak dari sesiapa. Penulis mula guna cara ini kepada anak2 penulis. Anak penulis yang sulung tidak tahu membaca walaupun pergi tadika, hanya kenal huruf A hinga Z.

Pada masa tu, tinggal sebulan anak sulung ini nak masuk Tahun Satu. Penulis guna cara ini kepada anak sulung dan syukur dalam masa sebulan dia dah boleh baca dengan lancar.

Selepas anak sulung dah lancar bacaanya, penulis guna cara ini pula kepada anak kedua yang berumur 4 tahun. Dalam masa dua minggu, dia dah boleh membaca. Bila dia masuk tadika umur 5 tahun, gurunya dah tak perlu ajar dia membaca.


Penulis bukan nak rendahkan kaedah yang biasa digunakan di sesetengah tadika. Kaedah tadika ini boleh juga digunakan tetapi lambat. Kanak2 ditunjukkan gambar dan disuruh sebut. Bila tunjuk gambar bola, kanak2 sebut bola. Bila tunjuk gambar bunga, kanak2 sebut bunga.

Kanak2 bukan pandai eja bunga walaupun boleh sebut bunga. Sebab itu, kanak2 ramai yang hanya pandai sebut tapi tak pandai baca.

Penulis harap dengan sedikit ilmu ini dapat bantu guru PASTI ajar kanak2 mengeja dengan mudah. Ibu bapa harapkan anak mereka boleh membaca bila masuk PASTI. Jadi beban ini terpikul oleh guru PASTI.

Ibu bapa juga sepatutnya jangan terlalu berharap kepada guru. Mereka juga boleh ajar anak mereka dengan guna cara penulis ini. Penulis harap jika ada kesempatan nak buat kursus pendek kepada ibu bapa kanak2 PASTI Parit Buntar, terutama PASTI yang terletak di kampung.

Ibu bapa yang penulis tunjukkan cara ini semasa program klinik cepat membaca bagi tahu mereka rasa senang guna cara ini. Penulis ada bagi tahu mereka, jangan berniaga cara penulis sudahlah.

Penulis pun tak tahu, cara penulis ini dah ada orang buat dak lagi. Penulis dah pergi, banyak kedai buku tak jumpa lagi la cara ini. Tak tahu la, takut penulis tak jumpa lagi.

Masa cuti sekolah ini, ada kawan isteri penulis yang hantar anak minta penulis ajar. Penulis ajar jika tak balik Parit Buntar. Tiga hari ajar , dah boleh baca dua suku kata.

Cuma satu ja, kanak2 perlu kenal huruf A hingga Z baru boleh guna cara ini. Kalau tak kenal, kena bagi kenal huruf dulu.

Wassalam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Post